زمان تکثیر گیاهان

سپتامبر 26th, 2009 | اطلاعات و لوازم جانبی باغبانی

گرچه بسیاری از گیاهان ( به وسیله تجارت كنندگان گل و گیاه) در طول سال تكثیر میشوند ، ولی بهترین زمان برای تكثیرگیاهان در منزل، فصول بهار و تابستان می باشد. پرورش دهندگان تجاری گل و گیاه از روشهای مصنوعی برای تكثیر گیاهان استفاده میكنند .آنها عوامل موثرمحیطی ماننددما، رطوبت وحتی میزان نور در طول روز را به صورت مصنوعی كنترل می كنندد و فصل بهار و تابستان، به دلیل بالاتر بودن درجه حرارت، ثبوت بیشتر دما یا بالا رفتن میزان نور و افزایش ساعات روشنایی روز، شرایط طبیعی مناسبتری جهت انجام عمل تكثیر خانه فراهم می سازند. لازم به ذكر است كه تنها ریشه دهی یا تكثیر گیاه مد نظر نیست بلكه به وجود آوردن گیاهی سالم با ظاهری خوب ومرتب اهمیت دارد.

تكثیر گیاه در زمان مناسب (بهار و تابسنان) مقاومت گیاه را در مقابله با بیماریها و شرایط دشوار محیطی بالا می برد و برعكس، تكثیر گیاهان در زمان نامناسب و با تاخیر، باعث بروز مشكلاتی برای گیاه خواهد شد. حتی گیاهی كه دیرتر از فصل مناسب تكثیر شده و ریشه دهی موفقی داشته است، گیاه سالم و نیرومندی نبوده و در مقابل آفات و بیماری ها بسیار حساس است و در شرایط محیطی نا مناسب مانند : پایین آمدن دما ، آبیاری بیش از اندازه و تغییرات دما و یا حتی جریان باد به سرعت پژمرده شده و از بین می رود.

باید گفت كه علاوه بر زمان مناسب، انتخاب گیاه سالم و نیرومند نیز تكثیر موفق یك گیاه بسیار مهم است. هر گز گیاهی ضعیف و بیمار را برای تكثیر انتخاب نكنید و تلاش كنید گیاه منتخب شما از هر نظر سالم و بدون عیب و عاری از آفات باشد. اگر گیاه انتخابی بیمار و ضعیف است، بهتر است پیش از انجام عمل تكثیر ، نسبت به رفع آفت یا بیماری و ضعف گیاه اقدام كنید . زیرا گیاهانی كه طی تكثیر معالجه می شوند معمولا بسیار بیشتر از زمانی كه در حال رشد فعال هستند، مستعد آسیب می باشند.

یک دیدگاه

  1. آرش عرشي گفت:

    با عرض سلام وخسته نباشيد خدمت شما.
    علي آقا جا داره که در ابتدا از شما بخاطر مطالب واطلاعات ارزنده اي که در اختيار بينندگان گذاشتين صميمانه تشکر کنم و يک سوال هم راجع به تکثير اريکا دارم که اگر راهنمائيم کنيد خيلي ممنون مي شم.
    من يک با از طريق تقسيم اقدام به اين کار کردم که موفق نشدم .

لطفا در صورتی که درباره مطالب این صفحه؛ نظر، سئوال یا پیشنهادی دارید از طریق فرم زیر مطرح بفرمایید. اگر نظر شما برای تکمیل این مطلب مفید باشد به نام خود شما در همین صفحه منتشر میشود و احیانا در صورتیکه که نیاز به پاسخ داشته‌باشد در همینجا پاسخ داده میشود تا برای دیگران هم مفید باشد.
لطفا برای دریافت جواب، ایمیل صحیح وارد نمایید. | لطفا مطالب غیر مرتبط با این صفحه را از اینجا مطرح کنید.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *