لوازم و تجهیزات باغبانی

سپتامبر 26th, 2009 | اطلاعات و لوازم جانبی باغبانی

هر چند به سادگی و تنها با استفاده از یك شیشه معمولی پر از آب گیاهای را تكثیر كرد، ولی برای تكثیر گیاهان مختلف، باید لوازم مورد نیاز و یا روشهای متفاوت تكثیر را بشناسید.خوشبختانه ابزارهای موجود برای قلمه زنی ، برای عمل تكثیر تیز مناسبند و علاوه بر چاقوی قلمه زنی می توانید از یك چاقوی ظریف جراحی نیز برای قلمه زنی حساس كه نیاز به دقت بیشتری دارد استفاده كنید(این عمل به ظرافت پیوند بافتهای ظریف بدن جراحی است.) داشتن ابزار مناسب و تیز كلید موفقیت در عمل تكثیر است و می توانید علاوه بر قیچی میوه چینی از یك قیچی محكم و تیز خانگی نیز برای انجام عمل تكثیر استفاده كنید. همچنین داشتن یك قیچی باغبانی بزرگ و محكم برای قطع شاخه های بزرگ ضروری است . تا جایی كه می توانید سعی كنید كه از قیچی هایی كه یك تیغه برنده دارند استفاده نكنید، زیرا باعث له شدن بافت قلمه می شود و امكان نفوذ بیماری و آلودگی به گیاه افزایش می یابد . بنابراین بهتر است برای قلمه گیری از قیچه هایی كه دارای دو تیغه برنده هستند یا از قیچی های دارای یك تیغه كه عمل برش را یه سمت یك بازوی ثابت انجام می دهند استفاده شود. یكی دیگر از وسایل مورد نیاز در قلمه زنی ، قطعه چوب میله مانندی است كه برای حفر چله جهت كشت قلمه یا نشاء در خاك مورداستفاده قرار می گیرد. این وسیله باعث آسانی عمل كشت شده و از بروز صدمات احتمالی در بافتهای نرم و گوشتی و با ریشه هایی مانند بنفشه آفریقایی جلوگیری می كند. استفاده از میله چوبی باعث می شود، هورمون عامل ریشه زایی از انتهای ساقه پراكنده نشده و عمل كاشت بهتر انجام شود. علاوه بر انتخاب گلدان مناسب در اندازه های 6 و 9 11 و 13 سانتیمتری(براساس قطر دهانه) و یا نیم گلدان با قطر دهانه 14 سانتیمتر و یا ظرف مسطح مناسب ، مفیدترین وسیله برای تكثیر ، دستگاه گرما زای تكثیر است كه در داخل آن گلدانها و سینی هایی برای تكثیر وجود دراند. البته این دستگاه نیز، مانند دیگر دستكاههای مصنوعی تكثیر وهمچون سیستمهای آب فشانی خودكار، گران است و استفاده از آن مستلزم داشتن اطلاعات كافی است، بنابراین بهتر است پیش از صرف هزینه هایی برای خرید اینگونه دستگاهها ، مهارتها و تجربیات خود را افزایش دهید.

كیسه پلاستیكی شفاف، تنگ شیشه ای دهان گشاد و یا تكثیر كننده های پلاستیكی شامل سینی بذر و پوشش پلاستیكی كه دارای منافذ ساده برای تصفیه هواست از دیگر لوازم تكثیرهستند كه محیط كنترل شده ای رابرای عمل تكثیربه وجود میآورند.

شاید یكی از اساسی ترین ومتداولترین روشها برای نگهداری رطوبت وبالا بردن رطوبت مورد نیاز قلمه، از روكشهای شفاف نایلونی باشد كه برای ایجاد فضای مناسب و جلوگیری از تماس روكش با قلمه ، می توان از میله های چوبی كه در انتهای آنها (بالای میله) چوب پنبه هایی قرار گرفته اند ویا سیمهای محكم فلزی كه به صورت حلقه خم شده اند، استفاده كرد.

وسیله مناسب دیگر كه برای تنظیم رطوبت مورد نیاز گیاه به كار می رود، اسپری ضد تعرق است. شبیه به آنچه برای درخت كریسمس استفاده میشود تا از پژمردگی و در نتیجه افتادن كاج(به دلیل از دست دادن آب در اتاق گرم) جلوگیری كند. اگرچه كاری اساسی نیست و لی برای گیاهانی كه نسبت به از دست دادن آب حساسند، می توان از این روش استفاده كرد.

آبپاشها و آبفشانهای دستی كوچك نیز برای كاهش تعرق، می توانند در بعضی از گیاهان مانند بنت القنسول مفید باشند.

لطفا در صورتی که درباره مطالب این صفحه؛ نظر، سئوال یا پیشنهادی دارید از طریق فرم زیر مطرح بفرمایید. اگر نظر شما برای تکمیل این مطلب مفید باشد به نام خود شما در همین صفحه منتشر میشود و احیانا در صورتیکه که نیاز به پاسخ داشته‌باشد در همینجا پاسخ داده میشود تا برای دیگران هم مفید باشد.
لطفا برای دریافت جواب، ایمیل صحیح وارد نمایید. | لطفا مطالب غیر مرتبط با این صفحه را از اینجا مطرح کنید.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *