دمای محیط رشد و تکثیر گیاهان

سپتامبر 26th, 2009 | اطلاعات و لوازم جانبی باغبانی

دمای مناسب برای رشد و تكثیر گیاه بسیار مهم است، اما مهمتر آن است كه بتوان دمای مورد نیاز گیاه را در تمام ساعات شبانه روز، ثابت نگاه داشت، تغییرات دما خصوصا در مراحل اولیه تكثیر،مشكلات فراوانی را ایجاد خواهد كرد. اواخر بهار و اوایل تابستان، به دلیل هوای مناسبتر، بهترین زمان برای تكثیر گیاهان در خانه است، ولی در فصول سرد، از اواخر پاییز تا اوایل بهار، دما ی داخل خانه مرتب تغییر میكند. (زیرا زمانی كه افراد منزل در حال فعالیت هستند، خانه را كاملا گرم می كنند، ولی در شب هنگام به خواب میروند، هوای ساختمان رو به سردی می رود).

موفقیت در تكثیر گیاهان، بستگی به كنترل صحیح تغییرات دما دارد. البته در بسیاری از گیاهان تغییرات دما آنچنان اهمیت ندارند و مشكلی ایجاد نمی كند و تنها با قرار دادن گیاه در موقعیت مناسب و كنترل آن می توان به یك تكثیر موفق رسید، ولی بعضی از گیاهان برای ریشه دهی نیاز به دمای بالا مانند 80 درجه فارنهایت یا 27 درجه سانتیگراد دارند و ایجاد چنین دمایی ممكن است مشكل باشد و باید از دستگاههای گرم كننده مانند بخاری و یا دستگاه گرما زایی تكثیر استفاده كرد و یا محل و موقعیتی را نزدیك به دستگاه بخوری كه در آنسوخت جامد استفاده می شود پیدا كرد و یا از زمان مناسب كه هوا بسیار گرم‌تر است استفاده درست كرد. البته برای تكثیرگیاهان در منزل، بهتر است مكان مناسبی را كه بتواند نیازهای دمایی گیاه را به طور طبیعی برآورده سازد، پیدا كنید.

محل گفته شده باید داری خاكی حدود2 تا 3 درجه سانتیگراد گرمتر از هوای اطراف گیاه باشد. شما می توانید برای كنترل درجه حرارت ، از یك دما سنج كه بالاترین و پایین ترین دما را نشان می دهد، نیز استفاده كنید وبهترین مكان را برای تكثیر گیاه در خانه به وجود آورید.

لطفا در صورتی که درباره مطالب این صفحه؛ نظر، سئوال یا پیشنهادی دارید از طریق فرم زیر مطرح بفرمایید. اگر نظر شما برای تکمیل این مطلب مفید باشد به نام خود شما در همین صفحه منتشر میشود و احیانا در صورتیکه که نیاز به پاسخ داشته‌باشد در همینجا پاسخ داده میشود تا برای دیگران هم مفید باشد.
لطفا برای دریافت جواب، ایمیل صحیح وارد نمایید. | لطفا مطالب غیر مرتبط با این صفحه را از اینجا مطرح کنید.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *