روش کشت با قلمه

سپتامبر 26th, 2009 | اطلاعات و لوازم جانبی باغبانی

قلمه های تكثیر گیاهان از طریق قلمه بستگی به گیاهی دارد كه از آن قلمه تهیه میشود. قلمه گیری به روشهای مختلف انجام می شود مانند:

1-قلمه ساقه ای و قلمه انتهایی ساقه

2- قلمه پاشنه دار

3- قلمه برگ و جدا كردن پاجوش

تهیه هر یك از این قلمه ها بستگی به نوع گیاه دارد، بعضی را می توان با كمك انگشت شست و انگشتان دیگر چیده و آماده كرد، در حالیكه بعضی دیگر نیاز به استفاده از قیچیها ی هرس یا ابزار های برش دارند.

قلمه های انتهایی ساقه بسیار شبیه به قلمه های ساقه‌ای هستند، تنها تفاوت آنها در این است كه قلمه های ساقه بدون جوانه انتهایی بوده و ازقسمت پایین ساقه گرفته میشودند.

قلمه های انتهایی ساقه بوسیله برش تمیز زیر یك گره (محل اتصال برگ) و قلمه های ساقه ای بوسیله برش در بالای گره تهیه می شوند. اگر برش خیلی نزدیك به گره بالایی صورت گیرد ممكن است برای جوانه زنی مضر باشد و اگر قلمه ها بیش از معمول بلند باشند ممكن است قسمتی از ساقه از بین برود.

در زمان قلمه گیری، برگهای پایینی قلمه را كه حتما زرد و ضعیف هستند جداكنید. در زمان كاشت قلمه، نباید برگهای پایینی با خاك تماس داشته باشند یا در آن فرو روند زیرا منجر به پوسیدگی برگها شده و این عمل موجب از بین رفتن قلمه می شود. قلمه گیری ساقه ای از گیاهان بزرگتر نیز به همین روش انجام میشود كه یا در كمپوست كاشته شده و یا از طریق خوابانیدن قلمه تكثیر پیدا می كننند. در تمام روشهای قلمه گیری، باید از قلمه های سالم و قوی استفاده كرد و از صدمه زدن به قلمه های جلوگیری كرد زیرا بافتهای صدمه دیده یا خراشیده شده ، خود عاملی برای نفوذ بیماری و آلودگی میباشند.

برای تهیه قلمه پاشنه دار، از ساقه و یا جوانه های تازه روییده روی شاخه اصلی استفاده می شود، به طوری كه بخشی از بافت شاخه اصلی نیز با قلمه جدا می شود. البته سعی كنید تا كمترین صدمه به شاخه اصلی وارد شود. در زمان قلمه گیری دقت كنید قلمه صدمه ندیده و برگهای كهنه ویا قدیمی قسمت پایین آن را پیش از كشت جدا نكنید.

قلمه های برگی ممكن است از برگ كامل و یا قسمتی از برگ، تهیه شده و بر اساس نوع گیاه به صور مختلف جهت تكثیر استفاده شوند.

از برگهای بالغ و سالم كه خیلی پیر و ضعیف و بیمار نیستند برای قلمه گیری استفاده كنید. برای قطع و برش برگها از چاقوی تیز و تمیز استفاده كنید.

لطفا در صورتی که درباره مطالب این صفحه؛ نظر، سئوال یا پیشنهادی دارید از طریق فرم زیر مطرح بفرمایید. اگر نظر شما برای تکمیل این مطلب مفید باشد به نام خود شما در همین صفحه منتشر میشود و احیانا در صورتیکه که نیاز به پاسخ داشته‌باشد در همینجا پاسخ داده میشود تا برای دیگران هم مفید باشد.
لطفا برای دریافت جواب، ایمیل صحیح وارد نمایید. | لطفا مطالب غیر مرتبط با این صفحه را از اینجا مطرح کنید.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *