pH خاک + عوامل موثر در PH خاک

ژانویه 8th, 2012 | فرهنگ اصطلاحات و عبارات

PH خاک چیست؟

در علم شیمی به لگاریتم معکوس غلظت یون‌های هیدروژن در یک محلول، pH‌ خاک گفته می‌شود. این مقیاس از 0 تا 14 متغیر است. به عبارتی کمتر از ۷ را اسیدی (acidic) و بیشتر از ۷ را بازی یا قلیایی (basic or alkaline) و محدوده ۷ را خنثی در نظر می‌گیرند. آب خالصی را طبیعی می‌گویند که در دمای 25 درجه سانتی‌گراد pH آن ۷ باشد. از آنجا که فعل و انفعالات شیمیایی در بازه‌های مختلف pH، نتایج متفاوتی ممکن است به دست بدهد، برای همین اندازه‌گیری pH  در کشاورزی مهم است. در واقع pH خاک، قابلیت دسترسی به عناصر غذایی را در خاک تعیین می‌کند.

PH  مناسب برای اکثر گیاهان

pH مناسب برای اکثر گیاهان زراعی بین 6 تا ۷ است. 

عوامل موثر در PH خاک

محیط و شرایط آب و هوایی، کیفیت آب، کیفیت خاک و ترکیبات آن و کودهای شیمیایی همه و همه روی pH خاک موثرند. می‌توانند باعث عدم موفقیت یا بهبود موفقیت یک گیاه در آن منطقه باشند.

تجزیه مواد آلی و بارندگی موجب کاهش pH خاک می‌شود. مثلا در مناطق خیلی مرطوب و بارانی به علت شسته شدن کاتیونهای بازی، خاک حالت اسیدی پیدا می‌کند و برعکس در نواحی گرم و خشک خاک‌ها اغلب قلیایی هستند.

رشد ریشه در چه خاکی کمتر است؟

رشد و توسعه ریشه [اغلب گیاهان] معمولا در خاک‌های اسیدی کمتر است. قارچ‌ها بیشتر در خاک اسیدی و باکتریها بیشتر در خاک قلیایی رشد می‌کنند.

گیاهانی مانند زغال اخته آبی رنگ، توانایی تحمل اسیدیته 4 تا 5.5 را دارا هستند و برخی گیاهان نیز مانند جو و چغندرقند و درخت گز می‌توانند pHهای قلیایی را تحمل کنند.

اندازه گیری دقیق Ph خاک

پس از نمونه برداری از خاک و انجام آزمایش‌های خاکشناسی می توان به عدد دقیق pH خاک پی برد.

برای اسیدی شدن خاک چه باید کرد؟

گاهی لازم می‌شود برای محصول مورد نظر اسیدیته خاک را کمی تغییر دهیم. برای اسیدی کردن خاک به آن گوگرد اضافه می‌کنند (که طی فرآیندهای شیمیایی به اسیدسولفوریک تبدیل می شود) یا مستقیما آزالیا کارها اسید سولفوریک اضافه می‌کنند. سولفات آهن و سولفات آلومنیوم هم در کاهش pH  موثرند.

کدام کود باعث اسیدی شدن خاک میشود؟

 کودهای نیترات آمونیوم و سولفات آمونیوم موجب اسیدی شدن خاک می‌شوند. (کودهای نیتروژن دار)

قلیایی شدن خاک

 اگر بخواهند PH خاک را قلیایی کنند به آن آهک اضافه می‌کنند.


اسيدي كردن خاك گلدان

رنگ خاک اسیدی

لیست گیاهان اسیدی و قلیایی

رنگ خاک قلیایی

خاک کاکتوس اسیدی یا قلیایی

برچسب: , , , , , , , , ,

7 دیدگاه

  1. سارا گفت:

    چرا بعضی گیاها رو همراه با سطلهای اهنی میکارند؟

  2. mary گفت:

    آقا خیلی خیلی خیلی ممنون. شاهکاره. اطلاعاتی که هیچ جای دیگه پیدا نمیشه اینجا با علم و سعه صدر شما به کاملی بیان میشه. من به خاطر دو تا گلدون کوچیک با سایت شما آشنا شدم و حالا کم مونده تغییر رشته بدم!!!
    واقعا خدا قوت. دستمریزاد.

  3. علی گفت:

    با سلام خیلی مختصر و مفید بود با تشکر .ضمنا موضوع اندازه گیری پی اچ برای تجویز کود تو کشور ما جا نیفتاده من با اطمینان میگم که علایم بسیاری از کمبودها میتواند به علت پی اچ خاک باشه مثلا با توجه به اینکه اکثر خاکهای کشور ما قلیایی هستن کمبود آهن زیاد مشاهده شده که تجویز کود آهن هم تاثیری نداره چون پی اچ خاک قلیایی و آهن جذب نمیشه اما اگه از اندازه مناسب گوگرد استفاده بشه علایم کمبود از بین خواهد رفت

  4. Mehdi Hakimi گفت:

    باید با وسیله ای مانند پی اچ متر اندازه گیری بکنید بعد مقدار کم و زیادش رو اندازه بگیرید

  5. Mehdi Hakimi گفت:

    مقدار را باید با میزان اثر بوسیله پی اچ متر اندازه گرفت
    مثلا صد گرم اضافه کنید و ببینید پی اچ چقدر شد
    از آهک راحتتر چی دم دست هست؟

  6. حسام گفت:

    سلام
    مقدار آهک برای قلیایی کردن خاک چقدر می باشد مقدار گوگرد برای اسیدی کردن خاک چقدر می باشد و بجای این دو از چه موادی می توان استفاده کرد که راحت در اختیار ما باشد

  7. حسام گفت:

    سلام
    مقدار آهك براي قليايي كردن خاك چقدر مي باشد مقدار گوگرد براي اسيدي كردن خاك چقدر مي باشد و بجاي اين دو از چه موادي مي توان استفاده كرد كه راحت در اختيار ما باشد

لطفا در صورتی که درباره مطالب این صفحه؛ نظر، سئوال یا پیشنهادی دارید از طریق فرم زیر مطرح بفرمایید. اگر نظر شما برای تکمیل این مطلب مفید باشد به نام خود شما در همین صفحه منتشر میشود و احیانا در صورتیکه که نیاز به پاسخ داشته‌باشد در همینجا پاسخ داده میشود تا برای دیگران هم مفید باشد.
لطفا برای دریافت جواب، ایمیل صحیح وارد نمایید. | لطفا مطالب غیر مرتبط با این صفحه را از اینجا مطرح کنید.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *