Petunia Double بذر اطلسی پُرپر

نوامبر 19th, 2012 | بذور و اندامهای تکثیر گیاهی, خبرها, گیاهان فضای باز

گل اطلسی Petunia x hybrida از خانواده Solanaceae دارای رقمهای یکساله و دائمی بوده و ومنشاء آنها قاره آمریکا است.

اطلسی پرپر حاصل دورگ گیری و اصلاح نژادی روی اطلسیهای کم پر بوده و گیاه بسیار جالبی است، چرا که رقمهای پرپر را میتوان با قلمه‌گیری نیز افزایش داد.

بذرهای حاضر از شرکت PanAmerican و از رقم Duo Series است. بذرها به صورت بسته‌های 5 عدد بسته‌بندی شده و ترکیبی تصادفی از رنگهای این واریته است.

گلدهی:

اطلسی از بهار تا پاییز گلدهی میکند. از زمان کاشت بذر تا گلدهی معمولا حدود 3 ماه طول میکشد.

نیازها:

به خاک حاصلخیز به نسبت سنگین و محل آفتابی نیازمند است. از نظر دمایی دامنه زیادی را تحمل میکند. (کمینه دمای حداقل 4 درجه مثبت ذکر میشود)‌ بذرها برای جوانه زنی به نور نیاز دارند. حذف گلهای پژمرده باعث گلدهی بیشتر و طولانی شدن دوره گلدهی میشود.
قطع جوانه انتهایی موجب رشد شاخه‌های جانبی و پرشاخه شدن گیاه میشود. دما در گیاه اطلسی با گلدهی ارتباط داشته و در دماهای بالای 20 درجه گلدهی بهتر از دماهای زیر 20 درجه انجام میشود.
آبیاری در رشد اطلسی نقش مهمی دارد. آبیاری بیشتر رشد بیشتر.

تکثیر اطلسی:

همانطور که در بالا ذکر شد اطلسیهای معمولی با بذر تکثیر میشوند ولی اطلسی‌های پرپر بوسیله قلمه یا دورگ گیری با رقمهای معمولی تکثیر میشوند.
چرا که در رقمهای پرپر اندامهای جنسی گیاه به گلبرگ تبدیل شده‌اند و این گیاه توانایی تولید بذر را از دست میدهد. اصلاحگران برای بذرگیری از اطلسیهای پرپر، گرده‌ها را از اطلسی پرپر برداشته و روی پایه اطلسی معمولی گرده افشانی میکنند.
در ارقام ابلق نیز از قلمه گیری استفاده میکنند. قلمه گیری از رقمهای پرپر در اواخر تابستان انجام میشود (در ماسه مخلوط با خاکبرگ) و در طی پاییز و زمستان در گلخانه نگهداری کرده و بهار آینده بعد از رفع شدن خطر یخبندان در باغچه میکارند.

کاشت:

چون بوته اطلسی معمولا حجم پیدا میکند،‌ بوته‌ها را با فاصله حدود 30 سانتیمتر از همدیگر میکارند.
بذرها را در محل پرنور باید کشت بفرمایید (روزانه حداقل 6 ساعت نور دریافت کنند)، بوته‌ها 20-30 سالنتیمتر ارتفاع و 20-30 سانتیمتر پهنا پیدا میکنند. به دلیل حساسیت اطلسی به بیماریهای قارچی بوته‌میری بهتر است شبها پای گیاه آب نیایستد و آبیاری صبحها انجام شود. برای رسیدن به بهترین نتیجه کودیاری با کودهای کامل ماهانه یا دو هفته یکبار توصیه میشود. برای جوانسازی بوته‌ها سربرداری گاه به گاه توصیه میشود.

حداقل زمان لازم برای انتقال نشاءها به محل اصلی از لحظه کاشت بذر معمولا 6 هفته است. بذرها را در بسترهای دارای تهویه (متخلخل، و دارای بافت نرم و نفوذپذیر) پاکیزه، عاری از قارچها و آلودگیهای دیگر، به صورتی که همیشه مرطوب باشد کاشت بفرمایید. روی بذرها را نمیپوشانید (چون اغلب بذرها برای جوانه زنی به نور نیاز دارند). بوسیه سیستم مه‌پاش (میست) یا آبیاری از پایین گلدان آبیاری بفرمایید ولی آب اضافی از بستر باید خارج شود و گلدان غرق آب نباشد.  میتوان روی گلدان را با پوشش شیشه‌ای یا نایلونی پوشاند تا رطوبت حفظ شود. گلدان باید در محلی دور از نور مستقیم ولی با روشنایی کافی قرار داده شود. دمای بستر 20 تا 25 درجه برای جوانه زنی ایده‌آل است. در شرایط خوب جوانه‌ها در کمتراز یک هفته ظاهر میشوند.

وقتی جوانه‌ها ظاهر شدند پوشش نایلونی را بردارید، در طول جوانه‌زنی تنشهای محیطی به گیاهچه صدمه زیادی میزند و نباید اجازه بدهید محیط گرم و سرد شود یا بی آب بماند. پس از جوانه‌زنی گیاه را به محل پرنورتری منتقل نمایید. وقتی گیاه چهار برگه و بیشتر شد میتوانید از کودهای کامل بالانس شده مانند 18+18+18 استفاده فرمایید.

آفات و بیماریها:

مهمترین مشکل در اطلسیها حساسیت به علف هرز سس (علف سرطان؛ علف هرز زرد رنگی که به شاخه‌های گیاهان پیچیده و از شیره گیاهی به صورت انگلی استفاده میکند). مشکلاتی با حشرات برگخوار، بیماریهای ویروسی مانند موزاییک توتون و موزاییک خیار، و بیماریهای قارچی در اثر رایزوکتونیا و اسکلروتینیا باعث ایجاد شانکر در پایین ساقه و نیز زرد شدن برگها میشود. ضدعفونی بستر میتواند جلوی بیماری بوته میری را بگیرد.

اطلاعات محصول:

سفارش شما را به هر تعداد (حتی یک بسته) با پست پیشتاز به سراسر ایران بزرگ ارسال میکنیم و در خدمت هموطنان گرامی هستیم.
لطفا برای سفارش و طی روند خرید به صفحه خرید پستی مراجعه فرمایید.

قیمتها

لینکنام بذرتصویرقیمتوضعیت انبارکد
توضیحبذر شمعدانی پاکوتاه هلندی
رقم Maverick
خرید مستقیم از فروشگاهدر فروشگاه مشاهده فرماییدشمعدانی
توضیحبذر فلفل زینتیخرید مستقیم از فروشگاه آنلایندر فروشگاه مشاهده فرماییدفلفل
توضیحبذر گل حسن یوسف
مخلوط 10رنگ
خرید مستقیم از فروشگاهنا موجوداستحسن یوسف
راهنمای کاشت بذرها
برچسب: , , , , , , , , ,

لطفا در صورتی که درباره مطالب این صفحه؛ نظر، سئوال یا پیشنهادی دارید از طریق فرم زیر مطرح بفرمایید. اگر نظر شما برای تکمیل این مطلب مفید باشد به نام خود شما در همین صفحه منتشر میشود و احیانا در صورتیکه که نیاز به پاسخ داشته‌باشد در همینجا پاسخ داده میشود تا برای دیگران هم مفید باشد.
لطفا برای دریافت جواب، ایمیل صحیح وارد نمایید. | لطفا مطالب غیر مرتبط با این صفحه را از اینجا مطرح کنید.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *