فروش اینترنتی پیاز لاله هلندی | تمام شده‌است

دسامبر 3rd, 2016 | بذور و اندامهای تکثیر گیاهی, خبرها, گیاهان پیازی, گیاهان فضای باز

افتخار این رو داریم که پاییز 1395 علاوه بر عرضه سنبل‌های عالی، با  6 رقم لاله هلندی در خدمت شما هستیم که مشخصات کلی آنها به شرح ذیل است:

اندازه پیازها: دور کمر تمام ارقام +12 سانتی‌متر است.
کشور تولید کننده: هلند – شرکت Kapiteyn (لینک)
محصول سال: 2016
زمان واردات: آذر 1395
نیاز سرمایی: نیاز سرمایی پیازها رفع نشده و لازم است مدت نزدیک دو ماه در شرایط استراتیفیکاسیون (چینه سرمایی) کاشته شوند تا برای گلدهی در نوروز آماده باشند.

شرایط کاشت و تکثیر لاله‌ها در مطالب مختلف گلستان علی در بخش گیاهان پیازی آمده است. به طور خلاصه تصویر زیر اغلب موارد مهم را دارد. ولی تقاضا داریم مطالب مختلف گلستان علی را نیز مطالعه فرمایید. کامنتهای مخاطبان از سالهای قبل و پاسخهای آنها بسیار مفید خواهد بود.

Piaziha-dar-goldan

روش کاشت و پیش‌رس کردن برای نوروز:

Omg-Kasht-Piazha

Charkhe-Zendegi-Piazha

بسته به رقم و نوع لاله، مدت زمان خاصی لازم است تا پیاز در محیط مناسب کاشته شود و در دمای پایین نگهداری شود تا بتواند ریشه‌دوانی بکند و آماده رشد و گلدهی بشود. به این زمان به اصطلاح دوره نیاز سرمایی گفته میشود. نیاز سرمایی در دماهای پایین (2 تا 7 درجه مثبت سانتیگراد) و در حضور رطوبت و در محیط کشت (خاک) مناسب سپری میشود.

کاشت در باغچه: در مناطق معتدله ایران کاشت لاله در باغچه ساده‌ترین روش پرورش آن است. مثلا در تهران یا کرج یا اصفهان یا اردبیل یا تبریز، پیازها در نیمه دوم سال، در باغچه در عمق 10 تا 12 سانتی‌متر کاشته میشوند و به طور خودکار بسته به دمای محیط در اوایل بهار تا اردیبهشت گلدهی میکنند. در تابستان گیاهان برگهاشان زرد میشود و به استراحت تابستانه میروند و به تکثیر خودشان میپردازند. در پاییز دوم مجددا فعالیتشان آغاز میشود و بهار دوم به گلدهی مجدد میروند و تعداد پیازها روز به روز بیشتر میشود. نکته مهم در این روش تابستان اول است که محل کاشت پیازها نباید زیاد آبگیر باشد یا آب جمع شود، چون موجب پوسیدگی پیازها میشود.

از طرف دیگر در مناطق جنوب ایران (مانند بندرعباس و بوشهر) که زمستان گرم است، ممکن است کاشت در باغچه جواب ندهد و بهتر است به طور مصنوعی کشت در گلدان انجام دهند.

کاشت در گلدان: در این حالت پیاز در گلدان در شرایط کنترل شده کاشته میشود و در اغلب نقاط ایران قابل انجام است.

لذا انشالله شما که امروز پیازهای لاله را تهیه میفرمایید با کاشت آن در گلدان و قرار دادن آن در شرایط محیطی مناسب به گلدهی خواهید رسید.

نکات لازم برای محیط کاشت پیاز لاله:

جنس خاک: به چند روش میتوان بستر برای لاله و سنبل تهیه کرد. برای مثال: 75 درصد خاک باغچه نرم + 25 درصد ماسه بدون کود حیوانی – یا میتوان به جای خاک باغچه از مخلوط خاک برگ کاملا پوسیده استفاده کرد. یا میتوان از ترکیب کوکوپیت و ماسه استفاده کرد. (پرلیت و کود حیوانی استفاده نمیشود چون پرلیت با حفظ رطوبت زیاد و کود حیوانی با داشتن انواع قارچها همراه خود ممکن است به پوسیدگی پیازها بیانجامد)

به هرحال ترکیب بسترپیاز بهتر است شن و ماسه داشته باشد تا اکسیژن بهتری در آن جریان یابد و رطوبت اضافی اطراف پیازها باقی نماند.

نور: محل کاشت در باغچه یا محل قرار گرفتن گلدانها باید کاملا نورگیر باشد. (البته در دوره اول کاشت که نیاز سرمایی است، پیازها زیر خاک هستند و نیازی به نور ندارند. ولی وقتی نیاز سرمایی رفع شد گیاه به نور کامل نیاز دارد)

اگر در گلدان میکارید بهتر است گلدانها را تا وقتی که ریشه‌ها به خوبی تنیده شوند و کار بکنند در فضای آزاد زیر شرایط سرما و بارندگی قرار دهید (معمولا حدود دو ونیم ماه) برای گلدهی زودهنگام میتوان یکی دو هفته مانده به عید گلدانها را به خانه یا گلخانه آورده و در شرایط گرم (دمای شبانه 16 درجه) قرار دهید. لاله‌ها را معمولا زودتر از سنبلها به داخل گلخانه می‌آورند. ولی توجه داشته باشید که اگر دمای شبانه بیشتر از 17 درجه باشد ممکن است منجر به بیماری مرگ غنچه بشود (غنچه‌ها کج شده و می‌افتد) همچنین در محیط گرمتر احتمال بیماریهای قارچی بیشتر است. بنابرین پس از انتقال به خانه یا گلخانه لاله‌ها به دقت و مراقبت بیشتری نیاز دارند.

فاصله مناسب بین دو پیاز در باغچه: 10 سانتی‌متر – در یک گلدان 12 (دهانه گلدان 12 سانتیمتر) یک پیاز میکاریم.

عمق کاشت: در باغچه حدود 10 سانتی‌متر و بیشتر است.
در گلدان کافی است مقدار کمی خاک روی پیاز باشد. چون معمولا پس از کاشت گلدانها را زیر لایه‌ای از ماسه (به قطر حدود 15 تا 20 سانتی‌متر) قرار میدهند تا با ایجاد فشار بیشتر، از یخ زدگی پیازها محافظت بکند + موجب افزایش ارتفاع گلها و ساقه گلدهنده بشود + به گیاه القاء بکند که هنوز برای رشد زود است و خیلی به عید نوروز مانده + به حفظ رطوبت خاک اطراف پیازها کمک بکند.

آبیاری: در باغچه بهتر است از بارندگی طبیعی استفاده شود و آبیاری دستی انجام نشود. مگر اینکه هوا گرم شده باشد (مثلا 15 اسفند) و دیگر برف و باران مدتهاست نباریده‌است. در چنین شرایطی آبیاری دو هفته یکبار ایرادی ندارد.

آبیاری در گلدانهای کاشته شده حساس و مهم است. در لحظه کاشت اگر بستر مرطوب باشد کافی است. (ماسه شسته معمولا خیس است)، بستر نباید اینقدر خیس باشد که پیازها پوسیده شوند. و نه اینقدر خشک باشد که تمایلی به ریشه زایی نباشد. بلکه باید آبیاری تنظیم شود. بعد از ظهور ریشه‌ها باید آب کافی در دسترس گیاه باشد. شاید در دوران نیاز سرمایی یک تا دو بار آبیاری کافی باشد ولی بعد از انتقال به محل گرم و پرنور گیاه رشد میکند و تعرق افزایش می‌یابد و نیاز به آبیاری بیشتر خواهد بود. پس از انتقال گلدانها به گلخانه یا خانه پشت پنجره – بسته به دمای محیط آبیاری مرتبی انجام دهید تا گیاه دچار تنش کم‌آبی نشود. کم آبی منجر به کیفیت پایین گلها میشود. پر آبی منجر به پوسیدگی پیاز میشود. باید حد آبیاری را متعادل نگهدارید.

کودیاری: در باغچه با خاک غنی به کودهای شیمیایی نیاز خاصی وجود ندارد. ولی در گلدانهایی که به خانه یا گلخانه منتقل میکنید (بعد از سپری شدن نیاز سرمایی و آغاز رشد گیاه) با کودهای کامل مانند کریستالون 18.18.18 برای بهبود ریشه‌ها و برگها و گلها میتوان تغذیه مصنوعی انجام داد. همچنین پس از ظهور غنچه‌ها میتوان با کودهای حاوی پتاسیم بیشتر مانند کریستالون 12.12.36 به بهبود کیفیت رنگ و اندازه گلها کمک کرد.

ارتفاع: ارتفاع نهایی گیاه پس از گلدهی: 35 تا 45 cm میشود و بستگی به واریته لاله استفاده شده دارد.

معرفی رقم‌های موجود

رنگ قرمز (شماره یک)

لاله قرمز رنگ  رقم اسپرینگ
(شماره یک)

لاله زرد طلایی (شماره دو)

لاله زرد طلایی رقم استرانگ گولد
(شماره دو)

لاله مشکی رنگ (شماره 3)

لاله مشکی رنگ رقم کوئین آو نایت
(شماره 3)

لاله رقم لین وندرمارک (شماره4)

لاله رقم لین وندرمارک
(شماره 4)

لاله رقم هپی جنریشین (شماره 5)

لاله رقم هپی جنریشین
(شماره  5)

لاله رقم کیس نلیس (شماره 6)

لاله رقم کیس نلیس
(شماره  6)

اطلاعات محصول

موجودی پیازها تمام شد. انشالله پاییز سال 1396 در خدمت باشیم

برچسب: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

لطفا در صورتی که درباره مطالب این صفحه؛ نظر، سئوال یا پیشنهادی دارید از طریق فرم زیر مطرح بفرمایید. اگر نظر شما برای تکمیل این مطلب مفید باشد به نام خود شما در همین صفحه منتشر میشود و احیانا در صورتیکه که نیاز به پاسخ داشته‌باشد در همینجا پاسخ داده میشود تا برای دیگران هم مفید باشد.
لطفا برای دریافت جواب، ایمیل صحیح وارد نمایید. | لطفا مطالب غیر مرتبط با این صفحه را از اینجا مطرح کنید.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *