گلدان مخصوص بونسای و چگونگی تعویض گلدان بن سای

سپتامبر 5th, 2017 | ابزار باغبانی, خبرها

گلدان مخصوص بونسای چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ از کجا می‌توان گلدان مخصوص بونسای خرید؟ چگونه گلدان بن سای را تعویض کنیم؟ در هنگام تعویض گلدان بن سای به چه نکاتی باید توجه کرد؟ این‌ها مواردی هستند که در این مقاله به آن ها پرداخته‌ایم. برای گرفتن جواب کامل هر کدام تا انتها با ما همراه باشید.

قبل از هر چیز باید بگوییم که خوشبختانه با توجه به افزایش علاقه ایرانیان به گیاهان بن‌سای شده (Bonsai) و افزایش روز افزون طرفداران این تکنیک، نیاز به گلدان‌های مناسب این گیاهان نیز روز به روز افزایش می‌یابد. از این روی گلدان جدید و بسیار شیک و زیبایی توسط همکاران خوش ذوق ما در اردبیل تولید شده‌است که قدم اول در راه توسعه گیاهان بن‌سای در ایران است.

گلدان بن‌سای پلاستیکی کد 2516

گلدان بن‌سای پلاستیکی کد 2516

ویژگی های گلدان مخصوص بونسای

در مورد گلدان بن سای به ارتفاع ریشه و رنگ توجه بسیار باید کرد. خوب است بدانید که بون سای كهنسال، به گلدانی عميق‌تر نیاز دارد. توجه داشته باشید که تناسب رنگ گلدان با رنگ برگ‌ها يا ساقه در زيبايي گياه بونسای تاثير بسیاری دارد.

گلدان موجود و مناسب برای بن سای در گلستان علی، گلدانی از جنس پلاستیک ساخته شده از موادی نو است. که به طول عمر و زیبایی گیاه کمک بسیاری می‌کند. ساید مشخصات این گلدان در زیر به تفضیل بیان شده است.

جنس گلدان: پلاستیک مواد نو
رنگ: قهوه‌ای سوخته
طول گلدان: 24 سانتی‌متر
عرض گلدان: 16 سانتی‌متر
ارتفاع گلدان: 8 سانتی‌متر
حجم درون گلدان: 1.5 لیتر

خرید گلدان بونسای

برای خرید این گلدان با کیفیت، با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید. اطمینان داشته باشید که مجموعه گلستان علی همواره بهترین محصولات با بهرترین کیفیت را ارائه می‌دهد.

ویژگی های گلدان مناسب برای بن سای

گلدان مناسب برای بن سای

گلدان برای بن سای

تعویض گلدان بن سای

آیا بن سای به تعویض گلدان نیاز دارد؟

برای داشتن یک بونسای خوب، سالم و همیشه زیبا می‌بایست محافظت کافی از ریشه های آن داشته باشیم. برای رسیدن به این هدف مستلزم تعویض منظم گلدان هستیم.

چگونه گلدان بن سای را عوض کنیم؟

کافی است ریشه های دارای رشد اضافی را هرس کرده و گیاه را به خاک و ظروف جدید منتقل کینم.  توجه داشته باشید که برای خارج کردن گیاه از گلدان به هیچ عنوان آن را نکشید. کافی است با کمک ابزارهای باغبانی (مانند چنگال باغبانی) ریشه ها را از خاک خارج کنید یا گلدان را دمر کنید و با ضربه های آرام گیاه را از گلدان در بیاورید.

در این مرحله نوبت آن است که گیاه را به گلدان مشابهی منتقل کنید.  برای تمیز کردن خاک اطراف ریشه ها، می توانید از فشار ملائم آب کمک بگیرید. هر چقدر میتوانید ریشه ها کمتر پاره شوند یا کمتر صدمه ببینند.

چه زمانی برای تعویض گلدان بونسای مناسب تر است؟

در تمام طول سای نمی‌توان برای تعویض گلدان بن سای اقدام کرد. بهترین زمان برای تعویض گلدان بن سای در زمان استراحت و خواب گیاه است. به این ترتیب استرس کمتری به گیاه وارد می‌شود. در صورتی که در زمان رشد و فعالیت گیاه تعویض گلدان بن سای انجام شود (به دلیل عدم جذب آب و مواد غذایی برگ‌ها)، احتمال از بین رفتن گیاه بیشتر است.

بهتر است تعویض گلدان را زمانی انجام دهید که گیاه فعالیت چندانی نداشته باشد. اما باید توجه داشته باشید که این زمان نزدیک به زمان شروع فعالیت و رشد گیاه باشد. به این ترتیب فاصله بین هرس ریشه و شروع رشد و ترمیم ریشه‌ها کاهش یابد.

برخی از متخصصان و پرورش‌دهندگان بن سای، بهترین زمان تعویض گلدان را درست در انتهای دوره استراحت (ابتدای بهار و قبل از شکستن خواب جوانه‌های شاخسار) می‌دانند. با توجه به تفاوت‌هایی که در عادات رشدی گیاهان مختلف وجود دارد (و نیز شرایط متفاوت آب و هوایی مناطق گوناگون)، زمان تعویض گلدان در انواع مختلف بونسای تا حدودی با یکدیگر فرق دارد.

تاثیر دمای محیط در تعویض گلدان

در هنگام تعویض گلدان بن سای به دمای محیط نیز باید توجه کرد. اگر در طی فصل زمستان و دوره استراحت گیاه دمای محیط نگهداری نیز سرد باشد، ریشه‌ها تا زمانی که گیاه رشد مجدد خود را در بهار شروع نکنند خود را ترمیم نمی‌کنند. بنابراین در محیط سرد و سرما بهتر است گلدان را دست نزنیم.

چه زمانی گلدان بونسای را عوض نکنیم؟

برای بن سای های خزان دار مانند افرا ژاپنی به هیچ عنوان گلدان بن سای را در فصل زمستان عوض نکنید. چرا که اگر در ابتدای فصل زمستان گلدان بونسای عوض شود، عدم رشد و فعالیت گیاه سبب می‌شود تا ریشه‌ها ترمیم خود را شروع نکنند. ممکن است برای بن سای های همیشه سبز مانند فیکوس رتوزا این قانون صادق نباشد چون در تمام سال در محیط گرم هستند و به فعالیت مشغولند.

به این ترتیب اگر در زمستان سرد گلدان را عوض کنیم. گیاهان خزاندار در مدت چند ماه (تا شروع شدن فصل بهار) در محیطی مرطوب غیر فعال باقی می‌مانند. توجه داشته باشید که این مسئله خطر مشکل پوسیدگی ریشه و دیگر عفونت‌ها را افزایش می‌دهد.

نمونه‌های کاشته شده

بنسای ایرانی

نمونه بنسای ایرانی سرو رونده (جونی پروس)

 

نمونه بنسای ایرانی

نمونه بنسای ایرانی از فیکوس رتوزا

آیا گلدان سرامیکی بونسای مناسب است؟

بله مناسب است. مواردی که درون گلدان سرامیک نیز لعاب داشته باشد ممکن است آب اضافه اطراف ریشه ها باقی بماند و موجب پوسیدگی ریشه ها شود.

اگر درون سفال لعاب نداشته باشد بهتر است. سوارخ کف گلدان هم به اندازه کافی و عالی زهکشی خروج آب کافی داشته باشد حتما.

انواع بن سای

بن سای ها تنوع بسیار زیادی دارند. حداقل میتوان گفت بن سای های خزان دار از درختان خزان دار ساخته میشوند و بن سای های همیشه سبز از درختان و درختچه های همیشه سبز ساخته میشوند.

آیا میتوان هر گیاهی را بن سای کرد؟

بله از بیشتر گیاهان خشبی (چوبی: غیر علفی غیر یکساله) میتوان بن سای درست کرد. در کمتر مواقعی گیاهان علفی برای بن سای جواب میدهند. یا اگر جواب دهد عمر محدودی دارند. برای همین بیشتر درختان و درختچه های شکل دار و فرم دار برای ساخت بن سای انتخاب میکنند.

از گیاهان ساکولنت مانند خرفه و کراسولا نیز بن سای های خوبی ساخته میشود

شفلرا تنه دار سبک بن سای

بنسای سرو

سرو رونده یا جونیپروس افقی یا اُرس رونده یکی از بهترین انتخابها برای ساخت بن سای هستند.

بونسای کاج جونی پروس

کاج ها از دیر باز یکی از بهترین انتخابهای برای ساختن بن سای بوده و هستند. جنس کاجهایی مانند کاج سیاه و کاج های ژاپنی بیشتر برای بن سای جواب میدهند.

بنسای بامبو

برچسب: , , , , , , ,

لطفا در صورتی که درباره مطالب این صفحه؛ نظر، سئوال یا پیشنهادی دارید از طریق فرم زیر مطرح بفرمایید. اگر نظر شما برای تکمیل این مطلب مفید باشد به نام خود شما در همین صفحه منتشر میشود و احیانا در صورتیکه که نیاز به پاسخ داشته‌باشد در همینجا پاسخ داده میشود تا برای دیگران هم مفید باشد.
لطفا برای دریافت جواب، ایمیل صحیح وارد نمایید. | لطفا مطالب غیر مرتبط با این صفحه را از اینجا مطرح کنید.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *