Madonna Lily | لیلیوم کاندیدوم

جولای 8th, 2018 | بذور و اندامهای تکثیر گیاهی, خبرها, گیاهان پیازی

لیلیوم کاندیدوم یا سوسن ایرانی جزو لیلیوم های بومی منطقه خاورمیانه و آسیاست و به نام مدونا لیلی  در انگلیسی شناخته میشود. در مناطق مختلف شمال و شمالغرب ایران این گیاه از دیرباز کاشته می شده است. دقیقا نمیدانم آیا در طبیعت ایران نیز موجود بوده است یا نه. ولی در منازل قدیمی و باغهای قدیمی از قاجار به این طرف کشت شده است.

لیلیوم کاندیدوم یا سوسن ایرانی

در شهر اردبیل به این گیاه “مریم اردبیل” گفته شده است. یا “مریمی” که در بین باغبانان قدیمی به این نام شناخته میشود ولی از نظر علمی اشتباه بوده و نام صحیح آن “سوسن” یا با پسوند “سوسن ایرانی” می باشد.

این نوع سوسن بسیار بسیار عطر دلپذیر و عالی دارد. شکل گلها شیپوری و رنگ گلها سفید و سایز گلها زیاد درشت نیست و در حد اندازه گلهای لیلیوم های آسیاتیک یعنی در حدود قطر گل 15 سانتی متر خواهدبود. پرچمها زرد و جام درون گل به رنگ زرد روشن متمایل است.

این گیاه به طور استثناء  2 نوع برگ تولید میکند:

برگهای اولیه که از پیاز خارج میشوند، برگ های کلفت که در پاییز و زمستان ظاهر شده  و در طول زمستان در زیر برف باقی می ماند.

نوع دیگر مانند لیلیوم های معمولی  برگ ها همراه با ساقه از میان برگهای زمستانه به قسمت بالا رشد کرده و در نهایت غنچه ها روی ساقه ظاهر میشوند.

این گیاه از ژنتیکهای قدیمی و به اصطلاح اصلاح نشده است. به همین دلیل نسبت به جابجا شدن پیاز عکس العمل طولانی نشان میدهد و ممکن از چند سال پس از کاشت در محل جدید گلدهی نکند.

ارزش مادی و معنوی گیاه بیشتر به خاطر عطر گیاه می باشد.

این لیلیوم بیشتر در منطقه بالکان، خاورمیانه، اروپا بصورت بومی یافت می شود

این گیاه در فرانسه، ایتالیا، اوکراین، آفریقای شمالی، جزایر قناری و مکزیک نیز  یافت می شود.

نسبت به بیماری های قارچی مانند کپک خاکستری روی پیاز، پوسیدگی ساقه و بعضی بیماری های خاکزی حساسیت دارد و روی هم گیاه مقاومی است ولی نباید با آبیاری زیاد پیاز را در معرض پوسیدگی قرار داد.

 

کاشت

در فصل تابستان می توان پیازها را کاشت، پاییز و زمستان در باغچه می ماند، منطقه آفتابگیر کامل نیاز دارد. می توان در خاک معمولی کاشت و نیاز به خاک خاصی ندارد خاک بهتر است عاری از بیماری های قارچی باشد.

اگر درمکان آفتابی نباشد به گل نمی نشیند. گیاه اگر در یک منطقه کاشته شد نباید جابه جا شود و اگر جا به جا شود گلدهی سال بعد به تاخیر می افتد.  تکثیر گیاه نسبت به سایز و سن گیاه بسیار عالی است

گیاه پر رشدی هست.

اطلاعات محصول:

 پیاز های فعلی هم نسبت به استاندارد های معمولی خیلی درشت هستند هر چند سال یکبار برای ما این موقعیت پیش می آید که پیاز سوسن به این تعداد به دستمان برسد و بتوانیم خدمت دوستان و مشتریان گرامی عرضه کنیم. در چندین سال گذشته این اولین بار است که تعداد قابل توجهی پیاز به دستمان رسیده است و در خدمت دوستان گرامی هستیم. و متاسفانه ممکن است در چند سال آینده دوباره این پیازها در دسترس نباشد. فلذا از دوستان علاقمند تقاضا داریم اگر علاقمند هستند حتما این فرصت را از دست ندهند.

 قیمت و موجودی پیازها را در فروشگاه آنلاین بررسی فرمایید.

بهتر است در باغچه کاشته شود در صورت کاشت در گلدان باید در گلدان بزرگ کاشته شود و در فضای باز باشد نیاز سرمایی دارد باید رفع شود

لطفا بلافاصله بعد از دریافت پیازها آنها را کاشته و در فضای آزاد قرار دهید. اگر خاک نسبتا مرطوب باشد نیاز به آبیاری زیادی ندارد. در صورت بارندگی کافی در پاییز نیاز به آبیاری نخواهد داشت. ولی اگر منطقه خشک و کم بارش هستید و پیازها در گلدان بودند. حداقل ماهانه یکبار در طول فصل سرد مختصری آبیاری فرمایید تا گیاه در اثر خشکی از بین نرود.

نمونه پیاز های موجود

نمونه پیاز های موجود

آشنایی بیشتر با لیلیوم ها

دانلود

  لیلیوم ها در گلستان علی

 گیاهان پیازی

برچسب: , , , , , ,

لطفا در صورتی که درباره مطالب این صفحه؛ نظر، سئوال یا پیشنهادی دارید از طریق فرم زیر مطرح بفرمایید. اگر نظر شما برای تکمیل این مطلب مفید باشد به نام خود شما در همین صفحه منتشر میشود و احیانا در صورتیکه که نیاز به پاسخ داشته‌باشد در همینجا پاسخ داده میشود تا برای دیگران هم مفید باشد.
لطفا برای دریافت جواب، ایمیل صحیح وارد نمایید. | لطفا مطالب غیر مرتبط با این صفحه را از اینجا مطرح کنید.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *