Crassula ovata کراسولا اواتا یا گیاه یشم

فوریه 3rd, 2022 | اطلاعات و لوازم جانبی باغبانی, خبرها, فرهنگ اصطلاحات و عبارات, گیاهان خانگی, گیاهان گوشتی

کراسولا اواتا Crassula ovata یا jade plant, lucky plant, money plant نام گیاهی است که این روزها با ترجمه نام تجاری انگلیسی آن Jade plant به فارسی و نام گیاه یشم یا گیاه پول و شانس و غیره معرفی میشود. ولی این نام تجاری برای گیاهان دیگری نیز استفاده شده و نام علمی صحیح تر و ماندگارتر خواهد بود. در فنگشویی این روزها زیاد مطرح است ولی از نظر علاقمندان گیاهان زینتی مساله شانس و پول و مسایل حاشیه ای مطرح نیست. این گیاه واقعا از نظر گیاه بودن مهم است. چندصباحی دیگر توجه فنگشویی‌ها و مسالک دیگر به گیاهان دیگری سوق پیدا خواهد کرد ولی کراسولا اواتا گیاهی نیست که به این سادگی از یاد علاقمندان برود. زیباست. ماندگار است. مقاوم است. تکثیر آسانی دارد. عمر طولانی دارد و از هر جهت یک گیاه زینتی فوق العاده است. جدیدا مطرح شده ولی نام زیبایی است. ممکن است استفاده از نام زیبا در تولید و فروش گیاهان مفید باشد. قدیمها شکل برگ این گیاه به انواع مختلفی تشبیه شده است. مانند گل قندانی یا گل قاشقی و اسامی غیررسمی دیگر. ولی گیاه سده و جید پلنت و خود کراسولا به تنهایی نام رایجی بوده است.

کراسولاها از گیاهان مهم رده ساکولنتها هستند به دلیل سیستم قوی و خاص فوتوسنتزی که دارند از خانواده های مهم گیاهشناسی هستند. این گیاهان برای تحمل گرمای زیاد میتوانند در طی روز منافذ تنفسی خودشان را ببندند و شب ها که هوا خنک میشود تنفس بکنند. از این جهت نسبت به شرایط گرم و خشک مقاومت زیادی دارند.

برگهای گوشتی این گیاهان به این دلیل است که آب و مواد غذایی را درون اندام خود ذخیره میکنند و میتوانند نسبت به کمبود آب مقاومت نشان دهند. به دلیل فرم درخت گونه و زیبایی خاص درختچه این گیاه، به عنوان بن سای نیز استفاده میشود و از انتخاب های خوب برای محیطهای پرنور خواهد بود.

نحوه نگهداری
این گیاهان به نور زیادی نیاز دارند چرا که در محیط طبیعی زندگی، عادت کرده اند که نور زیاد باشد. و از طرف دیگربه آبیاری کمی نیاز دارند چون میتوانند آب را درون اندام خود ذخیره کنند.


نورهای مستقیم و زیاد اتفاقا باعث خوش رنگ شدن لبه های برگهای این گیاهان میشوند و به نوعی لبه های برگ به قرمز گرایش پیدا میکند.
نور کم باعث لاغر و نحیف شدن گیاه شده و فاصله بین برگها افزایش پیدا کرده گیاه بیش از اندازه دراز شده و ساقه ها خم میشوند.
در نور استاندارد و خوب گیاه خوش فرم و قوی می ایستد. از علایم کمبود نور رنگ پریدگی و سبز کمرنگ شدن برگها و لاغر و دراز شدن ساقه ها است.

آب مورد نیاز این گیاه خیلی کم است و حداکثر یک بار در هفته آبیاری انجام میشود.
آب زیاد موجب پوسیدگی ساقه ها و ریشه ها میشود.

خاک مورد استفاده بهتر است ترکیب خاک کاکتوس باشد و آب اضافه در خود نگه ندارد. زهکشی خوب خاک بسیار مهم است و از ترکیبات شن و ماسه ای در خاک استفاده میشود.

در فصول گرم سال حتی میتوان این گیاه را در فضای آزاد قرار داد.

تکثیر این گیاه از طریق قلمه برگ و قلمه ساقه انجام میشود. عمر این گیاه بسیار بسیار زیاد و چندین دهه میتواند عمر کند. از این روز به گیاه سده نیز خوانده میشود.

پس از بلوغ گلهای ریز سفید نیز تولید میکند که ممکن است بوی خوبی نداشته باشد. استفاده از کودهای کاکتوس و کودهای کامل برای این گیاه ماهانه یکبار مفید خواهد بود. تعویض گلدان هر چند سال یکبار انجام میشود. آبپاشی روی برگها معمولا نیاز نیست.

برچسب: , , , , , , , , , , , , ,

لطفا در صورتی که درباره مطالب این صفحه؛ نظر، سئوال یا پیشنهادی دارید از طریق فرم زیر مطرح بفرمایید. اگر نظر شما برای تکمیل این مطلب مفید باشد به نام خود شما در همین صفحه منتشر میشود و احیانا در صورتیکه که نیاز به پاسخ داشته‌باشد در همینجا پاسخ داده میشود تا برای دیگران هم مفید باشد.
لطفا برای دریافت جواب، ایمیل صحیح وارد نمایید. | لطفا مطالب غیر مرتبط با این صفحه را از اینجا مطرح کنید.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *