رطوبت محیط رشد گیاهان

سپتامبر 26th, 2009 | اطلاعات و لوازم جانبی باغبانی

عامل مهم دیگری كه باید مورد توجه قرا گیرد، تامین رطوبت موردنیاز گیاه است، به ویژه آن دسته از گیاهانی كه داری برگهای باریك بوده و آب خود را در هوای گرم وخشك سریعتر از دست می دهند.

تمام گیاهان مقدار زیادی از آب خودرا طی عمل تعرق از دست میدهند.در گیاهانی مانند كاكتوس و دیگر گیاهان گوشتی و بعضی از گیاهان با برگهای انبوه و ضخیم مانند برگ چرمیها، عمل تعرق به آهستگی انجام میگیرد، به همین دلیل كاهش میزان آب برای این دسته از گیاهان خیلی جدی نیست.. ولی تعداد زیادی از گیاهان ممكن است علاقمند به تكثیر آنها باشید، به سرعت آب خود را ازدست داده وممكن است خیلی سریع پژمرده شوند. در قلمه های از دست دادن سریع آب، باعث ترك خوردگی و از بین رفتن آنها میشود. به دو روش می توان از بروز چنین مشكلاتی جلوگیری كرد.

روش اول: قلمه هایی را پیش از كاشت مدتی در آب قرار دهید، بدین طریق قلمه های به سرعت آب مورد نیاز خود را به دست می آورند. استفاده از ژل ریشه زایی نیز به دلیل ظرفیت بالای جذب آبی، میتواند در تامین آب مورد نیاز قلمه موثر باشد.

روش دوم: راه دیگر برای كاهش از دست دادن آب در گیاه و حفظ شادابی قلمه ها و جلوگیری از پژمردگی و چروكیده گی آنها، ایجاد انواع موانع، در بالای سطح برگهاست كه این عمل به روشهای زیر انجام می شود:

استفاده از مه پاشهای دستی و پاشیدن آب بر روی قلمه ها كه بیشتر باغبانان و تولید گنندگان تجاری گل و گیاه از این روش استفاده می كنند. البته در منازل استفاده از كیسه‌های پلاستیكی برای حفظ رطوبت، كاربردی تر به نظر می رسد. لازم است در زمان مه پاشی تمام سطوح برگها مرطوب شده و هیچ بخشی ازگیاه خشك باقی نماند، زیرا گیاه درحال تكثیر، نسبت به خشكی هوا بسیار حساس بوده وباید همیشه محیط اطراف آن مرطوب باشد. بهتر است آب مورد استفاده در مه‌پاشها ولرم باشد و عمل مه‌پاشی حداقل 2 تا 3 بار درروز انجام گیرد. البته بعضی ازگیاهان به مقدار رطوبت بیشتری نیاز دارند و عمل مه‌پاشی درطول روزهای گرم وخشك باید هر 10 الی 15 دقیقه یك بار تكرار شود.

استفاده درست از یك آبفشان پلاستیكی كوچك دستی در خانه، بسیار سودمند خواهد بود، اگر بتواند گیاه را پیش از پژمرده شدن و بر اساس نیاز آن، مه‌پاشی كنید. با استفاده درست و به موقع از مه‌پاشها، می توانید مناسب ترین محیط رشد قلمه را در منزل فراهم آورید.

به هر حال اگركسی مشتاق بوده و توانایی صرف هزینه را داشته باشد باید آگاه باشدكه واحدهای تكثیرمصنوعی فقط با كنترل دمای داخلی ساختمان میسر نبوده و یك واحد كنترل رطوبت كه بر اساس نیازها برنامه ریزی شده باشد لازم است . شاید آسانترین راه افزایش رطوبت، كاهش از دست دادن آب گیاه و یا مهیا نمودن محیطی ثابت، ایجاد یك میكروكلیما در اطراف قلمه‌ها باشد. به راحتی می توانید با استفاده از یك حصار فیزیكی مانند یك گنبد شیشه ای یا كیسه پلاستیكی قلمه ای را پوشانده و مقدار كم شدن آب و رطوبت رادر هوای اطراف گلدان كاهش داده و میزان رطوبت فضای محصور را بالا ببرید.

اسپری ضد تعرق كه بیشتر در گلفروشیها از آنها استفاده می شود، شبیه به آن چه برای درخت كریسمس استفاده می شود تا از افتادن درخت كاچ(به دلیل از دست دادن آب درخت در هوای گرم ) جلوگیری كند، به كاهش از دست دادن آب در گیاه در طی روند طبیعی تعرق كمك می كنند.

استفاده از روكشهای نایلونی شفاف برای نگهداری رطوبت قلمه ها مفید است كه این روش به سادگی در منزل قابل اجراست.برای جلوگیری از تماس كیسه نایلونی با قلمه ها، می توانید از سیمهای پلاستیكی یا گالوانیزه ضدزنگ، كه به شكل U‌‌ یا حلقه خم شده اند و یا میله های چوبی كه درانتهای آنها چوب پنبه هایی برای جلوگیری از پاره شدن كیسه قرار دارند، استفاده كنید.

انجام این روش به سادگی در منزل امكان پذیر است. البته گاه‌گاهی كیسه پلاستیكی را بردارید، زیرا اگر خیلی خیس شده باشد، محیط مناسبی برای رشد و پخش قارچها بیماری زا خواهد بود.

برای جلوگیری از انتشار رطوبت به وجود آمده در زیر گلدانها، از سینی یا هر وسیله دیگری كه بتوان از آن همچون زیر گلدانی استفاده كرد، كمك بگیرید، چون قطرات به وجود آمده در زیر كیسه پلاستیكی به پایین سر خورده و باعث خیس شدن اطراف گلدان میشوند.

لطفا در صورتی که درباره مطالب این صفحه؛ نظر، سئوال یا پیشنهادی دارید از طریق فرم زیر مطرح بفرمایید. اگر نظر شما برای تکمیل این مطلب مفید باشد به نام خود شما در همین صفحه منتشر میشود و احیانا در صورتیکه که نیاز به پاسخ داشته‌باشد در همینجا پاسخ داده میشود تا برای دیگران هم مفید باشد.
لطفا برای دریافت جواب، ایمیل صحیح وارد نمایید. | لطفا مطالب غیر مرتبط با این صفحه را از اینجا مطرح کنید.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *