Tillandsia گیاه هوازی تیلاندسیا

فوریه 5th, 2016 | اطلاعات و لوازم جانبی باغبانی, خبرها, فرهنگ اصطلاحات و عبارات, گیاهان هوازی

تیلاندسیا (گیاهان هوازی) Air Plant از تیره Bromeliaceae (تیره آناناس) از تنوع بالایی برخوردار بوده (حدود 400 گونه) و مهمترین ویژگی اغلب اعضای این جنس از گیاهان نداشتن ریشه است. گیاهانی اپیفیت هستند و در آمریکای جنوبی و مرکزی و بخشهایی از کلمبیا، پرو و مکزیک روی تنه درختان، با استفاده از رطوبت هوا زندگی میکنند.

IMG_4700

در چند سال گذشته چند واریته از این جنس وارد کشور عزیزمان شده و در گلستان علی نیز دو مدل از این گیاهان تکثیر و عرضه میشود. مدل اول Tillandsia usneoides که چند سال قبل آمد و در دسته گل عروس و … به کار گرفته شد. شبیه ریسه‌های گیاهی ولی زنده است که به انگلیسی خزه اسپانیایی Spanish moss گفته میشود. فاقد ریشه بوده و در اواخر بهار گلهای ریز نسبتا معطر تولید میکند.

Tillandsia usneoides خزه اسپانیایی Spanish moss

Tillandsia usneoides
خزه اسپانیایی
Spanish moss

و مدل دیگر تیلاندسیا که تصاویرش را در این صفحه مشاهده میفرمایید و خیلی شبیه کاکتوس هاورتیا دم سوسماری است. و در این مطلب به معرفی و فروش این گیاه میپردازیم.

IMG_0437

 دمای حداقلی که این گیاهان تحمل میکنند، حدود 7 درجه مثبت سانتیگراد است. و در دماهای معمولی خانه (15 تا 30) به خوبی آداپته شده و رشد میکنند. اغلب این گیاهان به وسیله جدا کردن پاجوش‌ها در بهار تکثیر میشوند. رطوبت هوای متوسط تا زیاد برای این گیاهان بسیار حیاتی است و به همین دلیل در منازل خشک باید هر روز روی برگها اسپری کرد. در خانواده بروملیاسه ساختار قرار گرفتن برگها به نوعی است که آب باران در بین برگها تحمع میکند، و گیاه در مواقع نیاز این آب را استفاده میکند. تیلاندسیا نیز تا حدودی چنین است و موقع اسپری آب روی برگها میتوان لای برگها (یقه برگها) آب اسپری کرد تا گیاه طراوت و سرزندگی خویش را در مواقع خشکی هوا حفظ کند.

IMG_0269

نور مورد نیاز این گیاهان متوسط است و به نور زیادی نیاز ندارند. حتی نور شدید برای این گیاهان مضر است. برای همین در خانه‌های آپارتمانی در محیطهای کاری، روی میز کار، روی میز آشپزخانه یا اوپن آشپزخانه، به خوبی میتوان از این گیاهان استفاده کرد.

IMG_4789

حرکت هوا، (تهویه محیط) برای این گیاهان لازم است. در محیطهای خفه خیلی خوب رشد نمیکنند. برای همین در تراریومهای کاملا بسته ممکن است دچار مشکل شوند (بسته به رقم و گونه گیاه).

به دلیل بی‌نیازی این گیاه به خاک، روی اغلب متریالها و با تکنیکهای بسیاری میتوان آن را استفاده کرد و کارهای هنری بسیار زیبایی با این گیاه پدید می‌آید که به شرایط محیطی مقاوم است و نگهداری آسانی دارد

به دلیل بی‌نیازی این گیاه به خاک، روی اغلب متریالها و با تکنیکهای بسیاری میتوان آن را استفاده کرد و کارهای هنری بسیار زیبایی با این گیاه پدید می‌آید که به شرایط محیطی مقاوم است و نگهداری آسانی دارد

این گیاهان نیز به کودیاری جواب مثبت میدهند. در فصول رشد (از تابستان تا پاییز) میتوان از کودهایی با نیتروژن پایین به صورت یک چهارم دوز معمولی، روی تیلاندسیاها اسپری کرد. مثلا اگر کود 12.12.36 دارید (که در گلستان علی با مارک کریستالون عرضه میشود) و دوز معمولی استفاده از آن یک گرم کود در یک لیتر آب هست. یک گرم از کود را در چهار لیتر آب حل کنید و به مرور برای اسپری روی گیاه از این محلول استفاده کنید. (توجه داشته باشید که به نظر خیلی ماده کمی می‌آید ولی بیش از آن مورد استفاده قرار ندهید)

IMG_4332

در زمستان و در محلهای خنک دور از سیستم گرمایش، آبپاشی روی گیاه یکی دوبار در هفته کافی است. ولی اگر محیط شما دارای گرمایش است و دمای آن از 15 درجه کاهش نیافته. باید آب گیاه را زود به زود تامین کنید.

IMG_0247

تلاندسیا به بیماریهای قارچی مانند فوزاریوم و حشراتی مانند شپشکهای آردآلود حساس است.

IMG_0271

اطلاعات محصول

در گلستان علی اولین بار است که اقدام به فروش غیرحضوری و پستی گیاه زنده میکنیم. سفارشات مشتریان عزیز از سراسر ایران بزرگ، توسط پست پیشتاز و با بسته‌بندی مناسب ارسال میشود.

سفارشات بهتر است بدون تزئینات و به صورت گیاه تنها ارسال شوند تا به سلامت برسند. اقلام تزئیناتی نیز از گلستان علی ارسال میشوند.  تصاویر کارهای دستی و تزئیناتی گلستان علی در صفحه اینستاگرام ما و کانال خبری ما به روز منتشر میشوند. مشتریان عزیز از آن صفحات کارهای مورد نظر خود را انتخاب میکنند و برایشان ارسال میکنیم.

مقایسه سایزهای موجود

مقایسه سایزهای موجود

روش سفارش

چون این گیاهان به صورت کارخانه‌ای و یکدست نیستند. ما سعی میکنیم درشت‌ترین سایز موجود از رده قیمتی مورد نظرشما را، ارسال کنیم. ولی شما میتوانید از طریق تلگرام سفارش دهید و ما قبل از ارسال، تصویر گیاهی را که برای شما انتخاب شده‌است، برایتان بفرستیم تا اگر مورد پسند بود بسته‌بندی شده و ارسال شود.  (ما اردبیل هستیم و گیاه شما از اردبیل ارسال میشود)

گالری تصاویر

برچسب: , , , , , , , , , , , , , , ,

15 دیدگاه

  1. الهه حسینی گفت:

    سلام میخواستم بدونم میزان اکسیژن دهی این گیاه به اطراف حدودا چقدر است؟

  2. رضایی گفت:

    امروز گیاه به دستم رسید ممنونم

  3. شریعت پناهی گفت:

    سلام
    وقتتون بخیر
    حدودا یک ماه پیش دو تا گیاه هوازی برگری هدیه گرفتم. تو این مدت نورشون متوسط بوده و تقریبا هر 5 روز یکبار حدود 20 دقیقه در آب شناورشون کردم.
    الان چند روز هست که متوجه چروک هایی پایین برگ ها شدم.
    چطور باید این مشکل رو برطرف کنم؟ از آب زیاده؟
    خواهش می‌کنم اگر براتون مقدور پاسخ بدید

  4. ساسان گفت:

    چقدر جوابگو :)))

  5. asgari گفت:

    سلام
    در مورد همکاری و قیمت فروش جزئی و عمده گل و گیاه و لوازم جانبی سوال داشتم .سپاسگزار میشم شرایط همکاری شما با ما در جهت خرید عمده و راهنمایهای لازم را برایم از طریق ایمیل ارسال کنید.
    سپاسگزارم

  6. Narges گفت:

    سلام من سه تا كياه هوازي بدون ريشه داخل ترا ريوم نكهداري ميكنم و هر شب با ابباش رو بركهاي اون كه سوزني شكل است أب ميباشم ولي دو تاشون داره خشك ميشه به نظرتون علت جيه و من جه كار بايد بكنم ؟

  7. ناشناس گفت:

    سلام . من سه تا كل هوازي بدون ريشه دارم كه داخل ترا ريوم نكهداري ميكنم دو تا شون داره خشك ميشه علتش جي ميتونه باشه ؟ من هر شب با ابباش بهشون أب ميدم .

  8. ناشناس گفت:

    سلام . من سه تا كل هوازي بدون ريشه دارم كه داخل ترا ريوم نكهداري ميكنم دو تا شون داره خشك ميشه علتش جي ميتونه باشه ؟ من هر شب با ابباش بهشون أب ميدم .

  9. ناشناس گفت:

    سلام من سه تا از اين كياههاي هوازي داخل ترا ريوم نكهداري ميكنم و با ابباش هر شب اب ميدم اما دو تاشون شروع به خشك شدن كردن علت اون جي ميرونه باشه ،؟

  10. ناشناس گفت:

    با سلام
    واقعا سایت جامعی دارین و من از این بابت خوشحال هستم چون علاقه ی زیادی به گل و گیاه دارم.
    من هم یک وب ساختم در مورد کاکتوس و اونجا اونا رو تشریح می کنم. اگه مایل باشین میتونیم باهم تبادل لینک کنیم.
    یا علی

  11. شهزاد اسدی گفت:

    آیا تیلاندسیا پس از گل دهی و جوانه زنی از بین میرود؟

  12. شهزاد اسدی گفت:

    آیا تیلاندسیا پس از گلبهی و دندریبیوم جوانه از بین میرود؟

  13. سمیه گفت:

    سلام من از این نوع گیاه از فروشگاهتون خرید کردم حدودن یه ماه میشه اما برگهای انتهاییش داره کم کم قهوه ای میشه طوری که تاحالا حدودا هفت تا از برگاشو از دست داده ممنون میشم اگه بفرمایین ریزش برگهاش طبیعیه یا من الان چیکار میتونم بکنم

  14. طلوعی گفت:

    سلام همشهری..از دیدن سایت جامع و عالیتون بسیار مشعوف شدم..دستتون درد نکنه و خدا قوت.

  15. فرشاد سلجوقی گفت:

    سلام
    امروز گیاهام رسیدن. امیدوارم که سالم بمونن و بتونم نگهشون دارم.
    ممنون

لطفا در صورتی که درباره مطالب این صفحه؛ نظر، سئوال یا پیشنهادی دارید از طریق فرم زیر مطرح بفرمایید. اگر نظر شما برای تکمیل این مطلب مفید باشد به نام خود شما در همین صفحه منتشر میشود و احیانا در صورتیکه که نیاز به پاسخ داشته‌باشد در همینجا پاسخ داده میشود تا برای دیگران هم مفید باشد.
لطفا برای دریافت جواب، ایمیل صحیح وارد نمایید. | لطفا مطالب غیر مرتبط با این صفحه را از اینجا مطرح کنید.

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *